Digitalt utenforskap – hvordan sikre et inkluderende digitalt samfunn?

  • Fellesforedrag

Digitalt utenforskap – hvordan sikre et inkluderende digitalt samfunn?

Dato

Onsdag 14. mai 2025

Tidspunkt

kl. 09.20 - 10.05

Sted

Fellessal

Regjeringen har en ambisjon om at Norge skal være ledende innen digital forvaltning. Men hva med dem som ikke har den digitale kompetansen som kreves for å bruke offentlige nettjenester? Hvordan sikrer vi at ingen faller utenfor i en stadig mer digital hverdag?

I denne sesjonen ser vi nærmere på hvordan kommuner og offentlige aktører kan legge til rette for et inkluderende digitalt samfunn. Digdir og KS deler innsikt, erfaringer og konkrete løsninger for å støtte innbyggere med lav digital kompetanse. Vi utforsker hvordan lavterskeltilbud kan bidra til økt mestring og trygghet i møte med digitale tjenester – slik at alle får like muligheter til å delta i den digitale hverdagen.

Anna Holm Vågsland

Spesialrådgiver i KS

Anna jobber i avdeling for kvalitetsutvikling i KS, hvor hun blant annet jobber med Digihjelpen-prosjektet, som gir råd og veiledning til kommuner som etablerer veiledningstilbud i digital kompetanse for innbyggere. Hun er en forkjemper for klart språk i kommunesektoren og er opptatt av å sikre god og forståelig kommunikasjon mellom det offentlige og innbyggerne.

Oda Berg Edvardsen

Seniorrådgiver i KS

Oda jobber i avdeling for kvalitetsutvikling i KS og med Digihjelpen-prosjektet, som gir råd og veiledning til kommuner som etablerer veiledningstilbud i digital kompetanse for innbyggere. Oda er opptatt av hvordan offentlige og private aktører kan ta hensyn til dem som ikke kan bruke digitale tjenester, og hvordan det offentlige kan sikre likeverdige tjenester for alle innbyggere i et stadig mer digitalisert samfunn.

Bilde av Stian

Stian Lindbøl

Seniorrådgiver i Digitaliseringsdirektoratet

Stian Lindbøl har tidligere jobbet i blant annet sykehussektoren, Medietilsynet, og Kommunal- og distriktsdepartement, med oppgaver relatert til digitale verktøy og tjenester inkludert strategier og handlingsplaner. Han er utdannet med hovedfag i psykologi fra NTNU.