Da Håvard Vognhild og resten av gjengen i fylkeskommunen erfarte at nettsidene ikke fungerte optimalt, var det bare en ting å gjøre:
Redesigne hele nettsiden og produsere nytt og oppdatert innhold!
Noen måneder senere, var det en blid og fornøyd Håvard som møtte oss for en prat om erfaringen de gjorde seg underveis i prosjektet.
Og disse erfaringene skal vi selvfølgelig dele videre med deg!
1. Ta en ærlig vurdering
– Innbyggeren var ikke i fokus, og sidene bar preg av å være bygget på hva vi hadde behov for å fortelle, ikke hva innbyggeren hadde behov for å vite.
Det Håvard påpeker her, er kanskje den viktigste grunnen til å stoppe opp og gjøre en vurdering av egne nettsider.
Er nettsidene dine lagt opp til at ditt publikum finner enkelt frem, forstår informasjonen som ligger der, og får utført oppgavene de kommer for?
Hvis du med 100% sikkerhet kan svare ja på disse tre spørsmålene – og da mener vi et høyt og tydelig JA – så kan du klappe deg selv godt på skulderen.
2. Identifiser mulighetene for forbedring
Med et reflekterende blikk tar Håvard oss med tilbake til tiden før lanseringen, og forteller om motivasjonen for å bygge opp en ny nettside helt fra bunnen av:
Nettsidene vi hadde ble designet i 2008 og satt i drift i 2009, og bar preg av at de var gamle. Designet var gammelt og innholdet for omfattende. Flere av artiklene lå både dobbelt- og trippelt-publisert. Da ble det vanskelig å vite hvilken informasjon som var oppdatert og korrekt. Det førte også til at søket og hastigheten ble tregere og tregere.
Med de nye nettsidene kan Nordland fylkeskommune være helt sikker på at innholdet som ligger der er oppdatert, kvalitetssikret og gjennomarbeidet.
Noen ganger er det mest effektive valget å bare starte helt fra scratch:
Vi valgte å la alt gammelt ligge på den gamle serveren og satte opp en ny server og startet fra bunnen av. Dette har vært nyttig, og vi hadde gjort det samme igjen i dag, hvis vi skulle startet på samme jobben på nytt.
3. Ta tilbakemeldinger på alvor!
Inne i CMS-verktøyet til fylkeskommunen, ligger det en tilbakemeldingsfunksjon som gjør det enkelt for besøkende å gi tilbakemelding på om de fant det de søkte etter:
Denne funksjonen var både viktig og ledende for avgjørelsen om å gi nettsiden et løft. Håvard utdyper:
Vi hadde ganske mange tilbakemeldinger på at innbyggerne ikke fant frem til den informasjonen de søkte etter. Stort sett handlet tilbakemeldingene om at innbyggerne ikke fikk svar på spørsmålene de hadde.
Heldigvis er ikke veien så lang mot mål når du har et godt verktøy som gjør arbeidet mer effektivt – og om vi skal si det selv – enklere. Håvard er enig:
ACOS CMS er gull! Og med de nyeste oppdateringene har jo alt blitt veldig mye enklere for webredaktørene.
4. Sørg for et godt samarbeid
Vi har sagt det før, og vi sier det gjerne igjen: Nøkkelen til et vellykket prosjekt handler i stor grad om god og tett kommunikasjon mellom de ulike ressursene som deltar i prosjektet.
Slik var det også i dette tilfellet:
Vi hadde jevnlige møter med prosjektleder i ACOS og det syns jeg fungerte veldig godt. Kristiane*, som var prosjektleder for ACOS, var veldig tydelig og alltid grundig forberedt. I tillegg hadde vi en dedikert utvikler som jobbet tett med oss i prosjektfasen. Dette var veldig nyttig ettersom responstiden fra ønske til implementering var relativt kort.
Når vi spør om hva som utmerket seg i prosjektet, er Håvard rask med å trekke frem workshopen og særlig én øvelse:
Gjennomgangen av brukerreiser og øvelsene med å sette brukerne i fokus var en øyeåpner. Vi hadde en workshop med Kristiane hvor hun lærte oss hvordan vi skulle gjennomføre brukerreiser. Dette ga oss noen skikkelig aha-opplevelser og vi fant raskt ut at flere av tjenestene våre ikke fungerte slik de var tiltenkt.
5. Velg en leverandør du stoler på
Vi er både glade og stolte for at Nordland fylkeskommune valgte å gjennomføre prosjektet sammen med oss i ACOS. Og det er godt å se at gleden er gjensidig:
ACOS har vært leverandøren av nettsiden vår i mange år. Vi visste at ved å velge dere, fikk vi utnyttet kunnskapen fra andre fylkeskommunale- prosjekter som dere har bistått i. Det var flere slike synergieffekter som vi ville få glede av. I tillegg har vi god kjennskap til funksjonaliteten i CMS'et, og vi var trygge på at det produktet vi fikk ville være funksjonelt og bra.
Ettersom at jeg har vært med i FAGgruppen, kjente jeg også ACOS godt som leverandør. Og så vil jeg trekke frem supporten hos dere. Support fungerer helt gull, de gjør en kjempejobb! Det er alltid god stemning, og effektiv hjelp.
– Vi fikk gevinstene vi håpet på
Det er mange forventninger til hva man skal oppnå ved å redesigne nettsiden.
Det store spørsmålet til Håvard og gjengen blir derfor: Ble resultatet slik dere forventet?
Gevinstene vi har fått etter redesign av nettsidene er mange! Ikke bare har vi fått nettsider som er fine å se på, med gode og intuitive brukerreiser. Vi har også fått oppdatert innholdet, som vil føre til mer fornøyde innbyggerne.
Desto mer innbyggerne klarer å utføre på nettsiden, jo flere gevinster gir det oss. Dette kan jo korreleres rett tilbake til sparte kroner og ører, da vi kan fokusere på andre oppgaver.
I tillegg har vi fått ned antall bilder, filer og annet som ligger på serveren. Dermed har ting blitt mye kjappere enn det var!
Bonustips fra Håvard til deg som vurderer et lignende prosjekt:
- Ha en dedikert gruppe som setter av nok tid til å jobbe med prosjektet.
- Etabler et godt samarbeid med ressurser som skal produsere innhold til artiklene (gjerne en kontaktperson i hver avdeling).
- Avklar på forhånd at du har vetorett på det som skal publiseres.
- Sett av nok tid til innholdsproduksjon!
*Kristiane Hetlevik har siden denne artikkelen ble skrevet forlatt sin stilling som prosjektleder i ACOS.
Vil du vite mer om ACOS CMS?
Ta kontakt med Herman for en spennende prat om digitaliseringsmulighetene som finnes for deg og din organisasjon!