Slik lager du en webstrategi som funker i hverdagen

Har du dårlig samvittighet for alle sidene på nettstedet som ikke har fått pleie i det siste? Drukner du i henvendelser fra kolleger som vil ha noe på nettsiden? Er det vanskelig å prioritere? Da kan en webstrategi hjelpe deg på veien. 

“Kan du publisere denne på nettsiden? Det haster!” 
“Legger du ut den nyeste rapporten?”
“Vi vil også ha en knapp på forsiden!”

Er du webredaktør kjenner du sannsynligvis igjen disse henvendelsene. Er du modig nok til å si nei, havner ofte henvendelsen hos en leder som bestemmer noe annet. 

Du kryper til korset, publiserer, men vet at det er feil. 

Webarbeid er et fagfelt

Ingen forteller bakeren hvordan han skal bake brød. Det tryggeste er også hvis elektrikeren får gjøre jobben sin selv. Når det kommer til webfaget derimot – da vet plutselig alle best.

Sannheten er: De har sannsynligvis ikke peiling. Da er det din jobb å ta ansvar for nettsidene. Du kan begynne med å sette en retning for nettarbeidet og styre etter det.

Webstrategi, innholdsstrategi, kanalstrategi eller kjøreregler for webgruppen - kall det hva du vil. En strategi i seg selv løser ingenting, men hvordan dere bruker den i det daglige arbeidet gjør at den får verdi.

Kort fortalt skal webstrategien fortelle dere hva dere skal oppnå med nettsiden, og hvordan dere skal oppnå det. 

Så, hvordan går du i gang for å få kontroll i kaoset?

Last ned webstrategi-guide med maler og konkrete eksempler ✅ 

1 . Få innsikt i dagens problemer

For å vite hva du skal prioritere å jobbe med på nettsiden må du også få en oversikt over dagens problemer.

Finn ut:

  • Hvem er det som besøker nettsiden vår?
  • Hva er det de lurer på?
  • Hva er det de ikke får svar på eller er frustrert over?
  • Hvilke sider er mest og minst besøkt, og hvorfor?
  • Hvordan står det til med språket og universell utforming? 
  • Hva med navigasjon og brukervennlighet? 

2 . Sett mål for nettstedet

Når du vet hva problemene er, kan du vurdere hvilket innhold som skal være på nettsiden og ikke. Du må sette tydelige mål for hva dere ønsker å oppnå med nettsidene. Skriv ned:

  • Hovedmålet som skal beskrive den overordnede ambisjonen for nettstedet og gi en retning.
  • Delmål som bryter hovedmålet ned i mer håndterlige, målbare mål. Disse er mer detaljerte og spesifikke, og bidrar til å oppnå det overordnede hovedmålet.
  • KPI (måltall) som beskriver hvordan vi skal måle det. Dette er nødvendig for å måle effekten av arbeidet.

Mandatet må være klart. For eksempel:

  • Du er ansvarlig for nettsidene og skal sikre at innholdet som publiseres løser brukeroppgaver, er skrevet i klarspråk, universelt utformet og bygger opp under målene
  • Du bestemmer hva som skal på nettsiden og hvordan det utformes
  • Du kan si nei til å publisere innhold, uavhengig av hvem som ønsker det

Jobb etter en prioriteringsliste. For eksempel:

  • Prioriter det mest brukte innholdet, og nedprioriter resten
  • Slett innhold som ikke er i bruk 
  • Ikke last opp filer som ikke er universelt utformet

3 . Få ledelsen med på laget

Det er lettere å jobbe med nettsidene når du har støtte fra ledelsen. Inviter dem til et møte, presenter utfordringene med nettsidene, målene og hvordan du ser for deg å jobbe for å nå disse. 

Om webstrategien er et dokument, en plakat eller presentasjon er ikke så viktig. Det viktigste er hva den inneholder og at det er et noe du kan bruke i hverdagen. 

Et 20-siders langt og omfattende styringsdokument er ikke løsningen. Gjør det enkelt, kort og konkret.

4 . Bruk webstrategien som arbeidsverktøy 

Det er viktig at webstrategien ikke ender i en skuff og støver ned. Den må opp og frem, og brukes i det daglige.

La oss si du får en henvendelse om å publisere noe. Send noen spørsmål i retur, slik at du ikke blir en fabrikk som tar imot bestillinger. Still krav til innholdet før du gjør noe med det. Da hjelper du både dem og deg selv. Det siste er spesielt viktig hvis webgruppen kun består av deg.

Ta en sjekk på: 

  • Hvem er målgruppen for dette innholdet?
  • Hva er målet med teksten?
  • Hva skal brukeren gjøre etter å ha lest teksten?

Når dere har vært igjennom sjekklisten er det lettere å vurdere om nettsiden er beste kanalen for innholdet, om innholdet treffer målgruppen bedre i andre kanaler, eller om det ikke har livets rett i noen kanaler.

Kom i gang

Vi har hjulpet mange kunder med sitt webarbeid gjennom mange år.  

Vår erfaring er: De som har, og bruker en webstrategi, har bedre forutsetninger for å lykkes.

Er du usikker på hva som bør stå i en webstrategi?

Last ned vår guide som gir deg eksempler på:

  • sjekkliste før innhold publiseres
  • kjøreregler for en webgruppe
  • hvordan du setter gode mål
  • mandat til en webgruppe – og forankringen i resten av organisasjonen

Kom og hent din webstrategi-guide gratis 🙌🏼

Har du spørsmål?

Ikke nøl med å ta kontakt, vi hjelper deg gjerne.

Profilbilde Herman