Responsen har vært overveldende positiv. Vi ser en merkbar økning i brukertilfredshet og en reduksjon i antall henvendelser til kundeservice.
Sitatet du nettopp leste kommer fra Roald Morvik, prosjektleder i Agder kollektivtrafikk.
80 % besøkende fra mobil
Responsivt design – særlig for mobilbrukere – stod høyt på prioriteringslisten.
Etter en gjennomgående undersøkelse, viste det seg nemlig at det var mobilbrukere som dominerer besøkstallene på nettsiden. Det ble derfor helt avgjørende med nettsider som også fungerer godt på mindre skjermer.
Nettsidene har virkelig svart til forventningene innenfor responsiv design! Siden 80 % av kundene våre besøker oss på mobiltelefonen, var vi avhengig av en leverandør som kunne gi oss gode responsive nettsider.
Og det fikk de sannelig!
Med en responsiv design som fungerer like godt på mobilen som på PC-en, er det nå lekende lett å finne riktig buss og planlegge reisen fra A til Å. Aldri har det vært enklere å være på farta!
Sidene tilpasser seg automatisk til skjermstørrelsen, noe som gjør navigasjonen intuitiv og brukervennlig. Dette betyr at du enkelt kan finne ruter, tider og billetter 0 selv når du er på farten.
Positive tilbakemeldinger
Etter lansering har de merket gode effekter av arbeidet som ble lagt ned:
Det er forbausende lite tilbakemeldinger fra publikum, og det må være et godt tegn. Hadde de ikke funnet frem hadde vi nok hørt fra dem. Tilbakemeldingene som har kommet inn har vært positive, og innspill til innhold har blitt godt tatt imot og jobbet med.
Vi kan trygt si at publikum har gitt grønt lys til de nye nettsidene!
Han roser prosjektleder fra ACOS for god styring underveis i prosjektet.
Prosjektleder har vist veldig god kompetanse og kunnskap, og de få utfordringene vi møtte på har blitt løst på en god måte. Det har vært en svært positiv opplevelse.
Reiseplanlegger og nettbutikk
På de nye nettsidene finner du både reiseplanlegger og nettbutikk. Dette var elementer som var viktige i prosjektet og som det har blitt jobbet godt med.
Reiseplanleggeren gir sanntidsinformasjon om busstider og ruter, mens nettbutikken gjør det enkelt å kjøpe billetter.
Nettbutikken har blitt mer tilgjengelig for publikum etter at vi lanserte nye nettsider med ACOS. Vi ser en stor økning i antall kjøpte billetter. Dette var spesielt betryggende i perioden hvor vi ønsker å minimere kontakt mellom sjåfør og kunde, på grunn av smittevern.
Vekk med stammespråk og interne begrep
I alle prosjekter vi i ACOS gjennomfører, er klarspråk en viktig del av agendaen. Dette er for å sikre at publikum finner det de trenger, forstår det de finner og kan bruke informasjonen til å utføre det de kom for.
Og vi er ikke gjerrige på våre beste tips, så det er klart at Roald og teamet hans i AKT fikk opplæring i viktigheten av å bruke klarspråk!
Noe vi har lært mye om underveis i prosjektet er forenkling og klarspråk. Dette er viktig for en bransje som vår, som er preget av mye “stammespråk” i kommunikasjon med passasjerer. Vi er ikke ferdig utlært, men rådene vi fikk fra ACOS gjør at vi på sikt kan levere en bedre tjeneste til våre kunder.
– Alt i alt må det sies at lansering og utrulling har gått over all forventning. Vi utfordret oss selv ved å samtidig å gå inn i en profil- og logoendring, som gjorde prosessen ekstra spennende. Men vi kom i mål, og vi er fornøyde, konkluderer en smilende Roald.
Ønsker flere i kollektivbransjen velkommen
Det har vært spennende å jobbe sammen med den engasjerte gjeng fra kollektivbransjen. De har kommet med gode ideer og utfordret oss som leverandør til å tenke nytt!
Nå ser Roald og teamet frem til å bidra med flere innspill til funksjonalitet på nettsiden, og håper flere fra kollektivbransjen kaster seg på samme tog (eller buss):
Jeg satser på å være aktiv med ønsker og nye forslag på funksjonalitet som vi ønsker å få utviklet. Vi blir nok kanskje etter hvert enda flere selskaper fra kollektivbransjen som kommer inn i ACOS-verdenen, og det er nok mulig vi har felles interesser i å finne gode løsninger sammen.
Se de brukervennlige nettsidene til Agder kollektivtrafikk her
Vil du vite mer om ACOS CMS?
Ta kontakt med Herman for en spennende prat om digitaliseringsmulighetene som finnes for deg og din organisasjon!